BENVINGUTS

Una de les principals aportacions de la civilització romana, juntament amb el seu dret i el seu idioma, el llatí, va ser l'ordenació del seu territori i de les seves ciutats, configuració que en molts casos ha arribat fins els nostres dies. Aquest bloc pretén recollir totes les aportacions, documentació i publicacions que en aquesta matèria s'han realitzat i es continuen fent i que abasten des de la creació, planificació, legislació i desenvolupament de l'urbanisme romà.

dimarts, 29 de maig de 2012

VILLAE

Autor: Roberto Lérida Lafarga


Lo heterogéneo y caótico que resultaba una ciudad así organizada hacía que los ciudadanos más exquisitos, incluidos algunos emperadores, salieran de la ciudad y construyeran sus residencias en el campo, las cuales recibían el nombre de villae.
Las villae son las herederas de las tradicionales casas de campo que los romanos poseían como casas agrícolas donde, a la vez que vivían, tenían sus ganados, sus graneros, sus lagares, etc.
Es por ello que desde muy antiguo las villae constaban de dos partes bien diferenciadas: la villa rustica, es decir, la parte dedicada a los criados que se encargaban de las tareas agrícolas y ganaderas, y la villa urbana, es decir, la parte donde residía el dueño de la villa y su familia, así como sus invitados.  Esta división también se dejaba sentir a la hora de su construcción, pues la villa rustica obedecía a principios de funcionalidad en función de las exigencias de la práctica agrícola y ganadera, mientras que la villa urbana se construía al uso de las domus señoriales de Roma y, si la fortuna del dueño lo permitía, con todos los lujos, llegando a convertirse incluso en auténticos palacios. (continuar ...)

divendres, 25 de maig de 2012

OBRAS DE INGENIERIA

Autor: ArtEspañol.es

El mundo romano era muy amplio y había que comunicarlo de una manera eficiente. Para ello, se construyó en todo el territorio una extensa red de calzadas, que no solo hacía que aumentasen las relaciones económicas y sociales, sino que habilitaba una forma rápida de trasladar los ejércitos, y, así, defender los núcleos de población. Estas vías necesitaban atravesar montañas y pasar sobre grandes ríos, construyéndose para ello puertos de montaña y puentes, fijos y estables.

También era necesario abastecer las ciudades de agua potable -acueductos y depósitos- y eliminar de una forma limpia y eficiente los desperdicios de las grandes urbes -red de alcantarillado-.

El transporte por mar era importantísimo, tanto comercial como militarmente, por lo que en la costa también se erigieron los edificios necesarios para la comunicación entre las ciudades, fundamentalmente puertos de mar, y faros. (continuar ...)

dimecres, 23 de maig de 2012

LOS NINFEOS

Autor: Domus pompeiana


En su origen eran considerados lugares de culto a las ninfas, seres acuáticos que habitaban en grutas. Aunque en sus inicios se construían altares en grutas naturales, posteriormente se edificaron grutas artificiales provistas de agua que con el tiempo se transformaron en una construcción con forma de ediculo con una hornacina en su interior de donde manaba una fuente. Se decoraban con teselas multicolores, formando figuras, y conchas. En su interior, se revestía una zona con piedra volcánica, recordando el aspecto de una gruta natural. Estas fuentes adornaban los peristilos de las casas pompeyanas y herculanenses, refrescando el lugar. (continuar ...)

dilluns, 21 de maig de 2012

SISTEMAS DE CONSTRUCCIÓN ROMANOS: ARCOS, BÓVEDAS Y CÚPULAS


Autora: Cristina Fernández Marín

Los romanos fueron los primeros constructores de Europa, y quizá también del mundo, que supieron apreciar completamente las ventajas del arco, la bóveda y la cúpula. El arco y la bóveda de cañón se habían usado con anterioridad en Egipto y Mesopotamia. En el caso de las cúpulas de arcilla, parece que se construyeron desde fechas muy antiguas en el Oriente Próximo. Los griegos, aunque entraron desde muy pronto en contacto con el Nilo y sin desconocer el Éufrates, no experimentaron hasta las conquistas de Alejandro interés alguno por unos métodos que les eran lejanos. La bóveda aún se empleaba en Mesopotamia en época helenística, al igual que el ladrillo cocido. (continuar ...)

diumenge, 20 de maig de 2012

LA BASÍLICA ROMANA

Autoras: Lorena Pozuela y Sandra Sanz

El término basílica proviene del latín basílica (fonéticamente, basiliké) que significa regia o real (fem.), que quiere decir «casa real».
En las ciudades romanas La Basílica ocupaba un lugar preferente dentro del foro.
En la antigua Roma la basílica era un espacio muy adecuado debido a su gran dimensión y a su neutralidad, ya que no tenía ninguna función específica y menos aún de carácter religioso, puesto que podía ser empleada para: administración de justicia, mercado, salón del trono, etc.
Más adelante los cristianos aprovecharon la forma basilical y, en muchos casos los propios edificios romanos, para utilizarlos como templo y en este sentido se utiliza hoy la denominación, tanto desde el punto de vista arquitectónico, como religioso. (coninuar …)

dissabte, 19 de maig de 2012

"ÓRDENES" ARQUITECTÓNICOS


 Autors: Diego De Castro Korgi

Órden en arquitectura, es un concepto nacido a la luz de la arquitectura clásica  como un sistema constructivo y artístico que dota a un edificio de características propias,  asociándolo a un determinado lenguaje y a un determinado estilo. Comprende el conjunto de elementos previamente definidos y conjuntados que, relacionándose entre sí y con el todo de una manera coherente, brindan armonía, unidad y proporción a un edificio según los preceptos clásicos de belleza.
Los órdenes clásicos son estilos arquitectónicos canónicos con los que, en la arquitectura griega y romana clásica, se intentaba obtener edificios de proporciones armoniosas en todas sus partes. Vitruvio describió en su obra "Los Diez  libros de Arquitectura", del siglo I A. C.  los órdenes según  la forma griga y romana.  Pero en 1562, el arquitecto romano   Jacopo Barozzi de Vignola, conocido simplemente como Vignola, escribió el tratado Reglas de los cinco órdenes de la arquitectura, considerado uno de los grandes tratados de arquitectura del siglo XVI  que ha sido objeto, desde entonces,  de traducción a numerosos idiomas y ha constituido un auténtico vademécum para estudiosos y proyectistas de edificios de estilo clásico. Compende los cinco órdenes, diseccionados en todas sus partes, perfectamente modulados y trazados, basados, claro está, en la obra de Vitruvio y en las construcciones romanas que él mismo pudo estudiar.  El tratado es amplio, considerando el estudio de la geometría, artes del dibujo y ciencia de la perspectiva. (continuar ...)

divendres, 18 de maig de 2012

LOS PUENTES ROMANOS

Autora: Mª Engracia Muñoz

Según el Diccionario visual de términos arquitectónicos un puente es una "construcción que proporciona una vía de paso entre dos puntos, salvando obstáculo que los separa (rio, foso, valle, etc.). 
La construcción de un puente siempre ha sido una obra costosa y requiere de personal espezializado. En el caso de la civilización romana estas obras, así como muchas de las construcciones civiles, eran realizadas por el ejercito. (continuar ...)

dijous, 17 de maig de 2012

TEMPLES ROMANS

Autor: Cefax.org

El temple romà segueix el model etrusc que s'eleva sobre un alt podium amb un únic accés en la part davantera, alhora que del grec assumeix la llarga cella i  la columnata que circumda al temple però amb les columnes adossades al mur (pseudoperíptera), menys en el pòrtic d'accés que és exempta. El millor temple conservat d'aquestes característiques és el de Nimes (França) anomenat Maison Carrée, construït en l'any 16 a. de C.; malgrat que els elements arquitectònics són de tipologia grega (capitells corintis sobre columnes jòniques i entablament amb fris ornamentat), són romans tant la seva estructura interna com en l'efecte de façana única sobre un basament. (continuar ...)



dimecres, 16 de maig de 2012

EDIFICIOS PARA LA CELEBRACIÓN DE ESPECTÁCULOS EN ROMA


Anfiteatro de Tarraco


A la amplia y numerosa población, ahora concentrada en grandes ciudades, había que ofrecerle nuevas actividades lúdicas, en general para mayor gloria de sus líderes y divinidades. Para ello se edificaron grandes construcciones que podían albergar a numerosos espectadores. Además, el auge creciente de las artes, como el teatro, o del "deporte" empezaron a necesitar edificios específicos para su práctica y explotación. Aparecen los teatros, los anfiteatros y loscircos. Las normas referentes al diseño arquitectónico de todos los elementos y sus proporciones las describió Vitrubio -arquitecto e ingeniero romano, que vivió en época de Augusto- en su gran obra "De architectura".  (continuar ...)

dimarts, 15 de maig de 2012

EL EDIL ROMANO

Autor: Imperivm

Esta es una magistratura que no simplemente fue un cargo más de los tantos que existieron en el estado Romano, es un mapa, un testamento histórico. En sus cambios y variaciones a lo largo de los siglos podemos obtener un panorama claro y concreto de las varias transformaciónes que fue sufriendo Roma durante sus distintos períodos. Magistratura nacida del calor reinante producto de las luchas entre plebeyos y patricios fue convirtiéndose, gradualmente, en una oficina tan necesaria para el correcto funcionamiento urbano de Roma que es irónico y llamativo lo rápido y sagaz de los eventos y decisiones que esfumaron su importancia con el nacer el Imperio. De todas maneras, y a pesar de la llamativa cantidad de tareas realizadas por éstos oficiales, pasaron a la historia como los encargados de velar por la integridad de los edificios y templos, así también como la de ser los organizadores de infinidad de juegos y festivales. Sin embargo las ambigüedades de este cargo se hacen más cuantiosas y notables al ver que en realidad era una magistratura menor, a la cual, irónicamente, aspiraban con altos deseos todos los hombres ambiciosos quienes pretendían ganarse el apoyo popular pagando los juegos y festivales de su bolsillo. (continuar …)

dilluns, 14 de maig de 2012

EL TEATRE ROMÀ

El teatre de Sàbrata (Líbia)
Autor: Laberint
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Al començament els teatres romans eren de fusta i desmuntables. Però a partir del s. I a. C. a Roma es van començar a construir teatres de pedra segons els models grecs. El teatre grec es dividia en tres parts ben diferenciades: la graderia, on seien els espectadors; l'orchestra, un espai circular on cantava i ballava el cor, i les construccions de l'escenari: una plataforma on actuaven els actors i un edifici que feia de teló de fons, magatzem i vestidors (scaena). Els romans van seguir bàsicament aquesta estructura, però van introduir-hi innovacions per millorar-los: 
  • Els grecs construïen els teatres sobre la falda d'una muntanya, per poder posar els seients en forma esglaonada en forma de grades. Els romans també aprofitaven sovint el pendent per recolzar-hi la graderia. Tanmateix, quan no disposaven d'aquest avantatge, eren capaços fer teatres com a edificis independents, en els quals la graderia (cauea) descansava sobre un sistema d'arcs i galeries de formigó, de manera que podien edificar teatres a qualsevol lloc, fins a les zones més planes sense dependre del relleu. La façana exterior era formada de fileres d'arcs disposades en diversos pisos.
  • L'orquestra (orchestra), que en el teatre grec d'època clàssica era completament circular, va esdevenir semicircular en el teatre romà. També va canviar-ne la funció: ara hi seien els espectadors més importants.
  • Els romans feien l'escenari (proscaenium o pulpitum) més ample.
  • La scaena en el teatre romà es construïa tan alta com la cauea, de manera que el teatre quedava tot tancat en un semicercle. La façana que donava a l'interior (frons scaenae), ornada amb  dos o tres pisos de fileres de columnes, tenia tres portes cap a l'escenari i  servia de decorat permanent per a totes les obres.
Tant el teatre grec com el romà eren a l'aire lliure. Tant sols es cobria de vegades amb una lona. La cauea solia estar dividida en tres sectors per a públics de diferents classes socials: les classes altes a les grades més pròximes a l'escenari i les classes baixes en la resta.
A Roma el més important va ser el de Pompeu, amb una capacitat per a 27.000 espectadors. A la península Ibèrica els més ben conservats són el de Mérida (5.500 espectadors) i el de Sagunt. En canvi les restes del de Tàrraco es troben molt malmeses.
Podeu veure també:

RÉGIMEN JURÍDICO DE LAS VÍAS PÚBLICAS EN DERECHO ROMANO

Autora: Vanessa Ponte Arrebola


La Tesis presenta un pormenorizado estudio del régimen jurídico al que se vieron sometidas las vías romanas de carácter público. Si hay un pueblo, una civilización que sea especialmente relacionada e identificada con las grandes arterias de comunicación, ésa es Roma. Roma es un gran Imperio al que, entre otras muchas facetas, se le recuerda siempre por su maravillosa red de calzadas y caminos -viae-. Sus rutas le sirven para variados fines, de ahí la trascendencia e importancia que les supieron conceder a las mismas. Como ocurrió con casi todo en la sociedad romana, sus dirigentes pronto se percataron de la necesidad de brindar una correcta administración a sus vías, de someterlas a un universo jurídico creado, en parte, especialmente para atenderlas. A lo largo de los nueve capítulos que componen la Tesis (más uno introductorio) se investigan cuestiones de muy variada índole en torno al espacio vial público romano, aunque se centra fundamentalmente en problemas de orden jurídico, como bien indica el título del trabajo. La administración que se confirió a estos bienes es un hecho, sin duda, relevante en el estudio general de la actividad administrativa romana. Así, la regulación de las vías públicas en Derecho Romano resulta muy precisa y comprensiva de los más diversos aspectos, como por ejemplo: las diversas clasificaciones de vías atendiendo a distintos criterios, como la longitud, o la titularidad del suelo; la procedencia de los fondos utilizados para la construcción de una vía pública; la regulación de los trabajos de conservación y reparación de las rutas; la regulación de la mano de obra utilizada para la construcción; el régimen fiscal de las mismas, las cargas impuestas a las personas o entidades beneficiadas; la adjudicación, por concesión administrativa, de la construcción de vías públicas a sociedades o particulares, etc. En definitiva, concurre todo un conjunto de actos y medidas que se conocen con el nombre de “dirección administrativa” de las vías públicas romanas. A tratar de gran parte de estas cuestiones que se produjeron en la civilización romana está dedicada la investigación contenida en la Tesis Doctoral. (Comentario: InterClassica)


diumenge, 13 de maig de 2012

LAS TERMAS ROMANAS

Autora: Sunny Molina

Uno de los mayores logros de los romanos fue la perfección en la construcción e instalaciones de sus baños públicos, adaptados de las termas que impulsaron los griegos y que posteriormente los romanos no sólo la copiaron sino que la mejoraron sustancialmente.
Las termas se convirtieron no sólo en un hecho importante para la salud pública, sino en un bien común, un centro de reunión accesible a personas de cualquier condición. Y aunque existían las termas privadas, en su mayoría pertenecían al Estado. Los ciudadanos pagaban un módico precio por la entrada.  (continuar ...)

dissabte, 12 de maig de 2012

LA DOMUS Y LA INSULA. EVOLUCIÓN DE LA VIVIENDA URBANA EN ROMA

Autor: algargosarte

La domus era la vivienda particular en las ciudades romanas. Eran habitualmente de un solo piso y se agrupaban en manzanas o conjunto edificado entre los cardos y  los decumanos. En Roma y en aquellas ciudades que tuvieron un rápido crecimiento demográfico la escasez de suelo urbanizable hizo rentable para las clases menos pudientes las viviendas en alquiler en altura o ínsulas. (continuar ...)

divendres, 11 de maig de 2012

VITRUBIO "DE ARCHITETTURA"

Autor: Diego De Castro Korgi

Marcus Vitruvius Pollio fue un arquitecto, ingeniero, escritor y tratadista del siglo I a. c. 
Se desconoce el lugar y año de nacimiento pero se sabe que vivió durante la época de César y Augusto. Pudo haber nacido en Verona; otros creen que debió nacer en Placencia, y algunos le juzgan natural de Mola de Gaeta, la antigua Formia;  parece ser esta última suposición  la mejor fundada.
Se sabe, sin embargo, que su existencia fue larga y activa: fue soldado, con César, en Hispania y Grecia, donde actuó como ingeniero militar. Luego residió en Roma, y allí trabajó en las construcciones de César y Augusto, del final de la República a los albores del Imperio. En Roma compuso, durante los últimos años de su vida, su famoso tratado de diez libros, "De Architettura". (continuar ...)

dijous, 10 de maig de 2012

LEGISLACIÓN URBANÍSTICA EN LA ROMA IMPERIAL

Autora: Belén Malavé Osuna

La obra cuyo título se relaciona recoge el vasto entramado normativo que conformó el Derecho urbanístico romano desde la época arcaica hasta la justinianea, ofreciendo un completo y meticuloso análisis de las variadas reglamentaciones jurídicas sobre el modus aedificiorum de los romanos en la Antigüedad. De tal entramado destaca con luz propia una constitución imperial tardía, promulgada por Zenón, aproximadamente en el 476 d.C., para la ciudad de Constantinopla, y recogida en C.8,10,12, bajo la rúbrica De aedificiis privatis. Evaluados en la obra los criterios técnico-jurídicos en virtud de los cuales se proyecta la ordenación urbanística de la ciudad, la ley de Zenón aparece como precursora de las modernas legislaciones urbanísticas: la protección dispensada a los edificios que disfrutan de vistas al mar, a la amplitud de las calles, a la homogeneidad de las fachadas de las casas, entre otras medidas, le hacen merecer tal consideración. (continuar …)

dimecres, 9 de maig de 2012

LA VIVIENDA EN EL MUNDO ROMANO

Esta web surge como resultado de la labor llevada a cabo durante el curso escolar 2010/2011 por un Grupo de Trabajo desarrollado en el Centro de Profesores y Recursos de Mérida bajo el título incial: La Domus Romana. Un ejemplo particular: la Domus del Mithraeum. Nuestro equipo está formado por un grupo de compañeros y amigos, profesores de Enseñanza Secundaria de Latín, Griego y Cultura Clásica de Educación Secundaria  con la colaboración de un veterano maestro de Educación Primaria gran conocedor de las nuevas tecnologías. (continuar ...)

dimarts, 8 de maig de 2012

LA INSULA

Autor: Imperivm

A medida que una civilización avanza en complejidad esta se diversifica. No solo sus instituciones, sistemas y tecnologías lo hacen sino que también sus clases sociales, sus estructuras, viviendas y así también sus servicios. Roma es el primer ejemplo en la historia que tenemos de una ciudad superpoblada, en un punto de la historia sus habitantes pasaron el millón, algo que luego llevaría más de 1800 años en volverse a alcanzar. (continuar ...)

dilluns, 7 de maig de 2012

ARQUITECTURA URBANA: LAS CIUDADES

Autor: ArtEspañol.es

Las ciudades conformaron la estructura civil y social de la civilización romana: se centralizaba el comercio, se relacionaban los distintos pueblos conquistados, y, en general se controlaba a la población.
El diseño urbano de las ciudades romanas sigue unas pautas necesarias para el correcto funcionamiento de los servicios públicos y militares. (continuar ...)

diumenge, 6 de maig de 2012

TOTES LES VIES DUEN A ROMA

Autor: Laberint

A mesura que Roma anava conquerint nous territoris, els seus enginyers i soldats construïen una xarxa de viària que va acabar unint totes les províncies de l'Imperi. L'objectiu primer va ser facilitar el trasllat de tropes en cas de guerres o sublevacions. Més endavant, un cop sotmès el territori, les vies van adquirir més un valor comercial i administratiu que no militar. Al nostre país la calçada principal va ser la uia Herculea, anomenada més tard uia Augusta, paral·lela a la costa. Aquesta va ser la primera que es va construir a la península Ibèrica, per comunicar Gades (Cadis), la ciutat aleshores més important, amb l'entrada a través dels Pirineus. (continuar ...)

dissabte, 5 de maig de 2012

AMPHITHEATRUM



Autor: Carlos Sánchez-Montaña


Son los anfiteatros, conjuntamente con los teatros y los circos, edificios principales de las ciudades romanas. Si bien los teatros tenían un uso de carácter cultural, y los circos deportivos, los anfiteatros eran sobre todo elementos de propaganda. Su emplazamiento y utilización fue determinante en lo que hemos llamado romanización del territorio de Hispania, su descubrimiento en las ciudades antiguas refuerza la presencia de Roma entre sus habitantes. (continuar ...)

divendres, 4 de maig de 2012

HISTORIA DE LA EUROPA URBANA - I. LA CIUDAD ANTIGUA



Autors: Xavier Lafon, Jean-Yves Marc, Maurice Sartre

Aquest primer volum de la "Història de l'Europa urbana" descriu l'origen de les ciutats europees, des de les civilitzacions determinades pel fet urbà com són els mons grec i romà fins al naixement de la ciutat cristiana durant els canvis que marquen el final de l'imperi mentre s'analitza tant la formació de la ciutat clàssica com l'edat d'or de la ciutat antiga. La ciutat no constitueix una categoria immutable, sinó que es transforma constantment. És un palimpsest d'experiències històriques que redefineixen les interrelacions que es teixeixen entre formes urbanes i pràctiques socials. Aquestes experiències s'analitzen en la seva diversitat, des del naixement de les ciutats a Grècia o en la Itàlia arcaica fins a la reorganització de l'urbà en època cristiana, en els últims moments de l'imperi romà i la formació dels nous regnes germànics.

ELS AQÜEDUCTES ROMANS

Autora: Cristina Fernández Marín


Els aqüeductes són una de les obres arquitectòniques i d’enginyeria més importants que es conserven de l’antiguitat. Malgrat el pas del temps, encara avui en dia es poden veure els arcs que ho formen i un exemple és l’aqüeducte de Tarraco (Tarragona), entre d’altres. (continuar ...)

dijous, 3 de maig de 2012

EL MOSAIC ROMÀ


Autor: Francesc Sánchez

El mosaic era una de les formes de decoració més apreciades entre les classes aristocràtiques del món antic. Conegut sota dues formes, el mosaic mural i el mosaic pavimental, aquesta tècnica, formada per la juxtaposició de tessel·les de pedra, marbre o pasta vítria, s'ha utilitzat àmpliament a Hispània durant l'època romana.

Els principals tipus de mosaics romans eren l'opus signinum que s'obtenia amb una barreja formada per calç, sorra i bocins de terrissa donava un ciment vermellós molt dur i impermeable, l'opus sectile, on s'usaven plaques de marbre de diferents mides i colors per compondre les figures; l'opus tessellatum que era la manera de construir mosaics per excel·lència mitjançant petites peces cúbiques anomenades tessel·les; l'opus vermiculatum format per pedres molt petites, amb les que l'artista podia dibuixar amb bastant precisió els objectes i les línies, i finalment l'opus musivum que eren els mosaics que es feien per als murs.

No obstant això, en aquest article m'interessa destacar la tècnica de construcció i els artesans que la van fer possible:

Tècnica d'execució:

Per l'execució d'un mosaic se seguien cinc fases:

1. - Statumen, es corresponia amb la capa inferior i estava formada per gruixudes pedres lligades amb morter de calç,
2. - Rudus, era la següent capa formada per morter gros.
3. - Nucleus, format per ceràmica triturada i calç.
4. - Capa de calç. Sobre el nucleus es disposava d'una fina capa de calç sobre la qual es col·locaven
5. - Les tessel·les, petites peces hàbilment tallades de diversos materials com marbre, pedres semiprecioses, pasta vítria, esmalt, ceràmica, pa d'or ....

L'instrumental que utilitzaven era molt simple: una petita maça i un tac de fusta amb una fulla metàl·lica incrustada que servia per tallar la pedra.




El procés era molt especialitzat, així com els artesans que intervenien:

1. - Primer es realitzava un disseny previ a mida natural paradigma dibuixat sobre un cartó.
2. - D'acord amb aquest disseny es marcava sobre l'espai on s'havia d'executar, a aquesta operació es deia sinopia.
3. - Finalment es col·locaven les tessel·les i per fer-ho hi havien dues tècniques, la primera era la seva col·locació directa, tessel·la a tessel·la, i la segona mitjançant la seva col·locació sobre un papir o material similar, de manera invertida a com anirien finalment, i un cop realitzada la part del dibuix corresponent es col·locava sobre la capa de morter, es pressionava, i es retirava el papir.
4. - La part més difícil del mosaic i que ocupava el centre del mateix era l' emblemata, que solia realitzar el mestre del taller normalment en opus verniculatum.

Artesans:

Malgrat les meravelles en mosaics que ens han estat llegades, els artesans que es dedicaven a elles no eren excessivament ben considerats. En qualsevol cas era una professió col·legiada i molt especialitzada on cada part del procés tenia el seu propi artesà.

Així sota la direcció d'un mestre de taller, màxim responsable, hi havia el structor pavimentarius, responsable de preparar les dues primeres capes del mosaic, el statumen i el rudus, a continuació tenim al pictor imaginarius que era l'artista que dissenyava el mosaic; el musaerius era l'ajudant més directe que controlava la marxa diària de l'obra, el següent pas el feia el calcis doctor que era l'operari que preparava la calç, una vegada preparat el sòl el pictor parietarias era l'encarregat de passar el disseny realitzat directament al terra o la paret, seguint el procés tenim al lapidarius que tallava les tessel·les, i finalment el tessellator que realitzava el mosaic, col·locant les tessel·les seguint el dibuix marcat.

Els artesans estaven agrupats en collegia i la seva deessa tutelar era Minerva.



Els mosaics eren les nostres catifes, i com fem amb aquestes, els romans aristocràtics canviaven sovint de mosaic per demostrar la seva riquesa el que ens porta a pensar quantes obres extraordinàries es van perdre substituïdes per noves meravelles, moltes de les quals, afortunadament, han arribat fins nosaltres.
 

Per cert i dirigit a qualsevol lector que visiti jaciments romans: els trobi en l'estat que sigui, mai es porti amb el cap peça de les que pugui trobar escampades ja que, a part de ser una espoliació, està fent un nefast favor a l'arqueologia i al patrimoni.


dimecres, 2 de maig de 2012

LOS CONSTRUCTORES ROMANOS - RABUN TAYLOR

Com es van dur a la pràctica les idees arquitectòniques que impulsaven els grans projectes de construcció romans? Els constructors romans és el primer llibre que aborda aquesta qüestió. Utilitzant les termes de Caracalla, el Panteó, el Coliseu i els grans temples de Baalbek com a documents físics de la seva pròpia història arquitectònica, aquest llibre traça els processos mentals i les consideracions logístiques-els riscos, revessos, compromisos i subtileses-que van portar a l'èxit final de cada projecte. Cada etapa important del procés de construcció és analitzada: disseny, treball preliminar, suports, estructures complexes (com les superestructures dels amfiteatres), voltes i decoracions. Així mateix, s'avancen noves hipòtesis sobre l'elevació de les columnes monolítiques, la seqüència constructiva del Coliseu i el abovedamiento del Panteó. Les il · lustracions inclouen fotografies d'arxiu i originals, així com nombrosos dibuixos aclaridors.

FORUM MAGNUM


Autor: Diego De Castro Korgi

Originalmente el término  latino "forum" era usado para referirse al lugar de una ciudad donde se establecía el mercado. Se encontraba en una de las cuatro entradas de la ciudad y durante mucho tiempo, estuvo situado fuera de las murallas, de allí  proviene su nombre, que significa fuera.  Este mercado venía a constituir una especie de enlace con el mundo exterior. Sin embargo, a partir del siglo VIII a. C. el foro vino a transformarse en una plaza porticada,  ya ubicada en el interior de la ciudad.  (continuar ...)

dimarts, 1 de maig de 2012

LA FUNDACIÓN DE LA CIUDAD ROMANA

Autora: Ana Vazquez Hoys

La romana es una civilización de carácter marcadamente urbano, un termino acuñado por ellos derivado de Urbs, “ciudad”. Y eran eminentemente prácticos. Este hecho del desarrollo tan marcado de su vida en sociedad como ciudadanos, marca a sus ciudades de una morfología y unas dotaciones características y particulares. La solución eficiente a problemas reales era la premisa para su desarrollo urbanístico. (continuar …)

ENGINYERIA ROMANA: TRAIANVS

 
El Col·lectiu TRAIANVS està format per un grup de tècnics procedents fonamentalment de l'àmbit de l'enginyeria civil: enginyers de Camins, Canals i Ports i enginyers tècnics d'Obres Públiques.
També hi participen arqueòlegs, i no es descarta la col·laboració d'altres professionals que puguin aportar els seus coneixements per a l'estudi de les obres d'enginyeria romana.
Cada autor és responsable de les opinions per ell abocades, firma el seu article i es reserva els drets d'autor i còpia.

És opinió comuna entre els estudiosos de l'enginyeria romana que el coneixement de les obres d'enginyeria d'aquesta civilització, del nivell tecnològic aconseguit en elles i de les seves característiques tècniques, és molt escàs.

Els membres d'aquest Col·lectiu, a més de compartir aquest parer, sospiten fundadament que un dels majors problemes a què s'enfronta l'estudi crític d'aquestes obres és la manca crònica d'identitat que la majoria d'elles suporten.

O el que és el mateix: Una gran part, si no la majoria, de les obres imputades als enginyers romans, no són tals, mentre que un nombre, no menys menyspreable d'elles, estan per descobrir o identificar com a pertanyents a aquesta civilització .

Potser el cas de les calçades i els ponts sigui el més patent quant a identitat equivocada, tot i que també queden per descobrir la majoria dels proveïments d'aigua a les grans ciutats romans i les obres de regulació hídrica.

El Col·lectiu TRAIANVS des d'aquestes pàgines pretén col·laborar a la divulgació ia la correcta identificació de l'obres d'enginyeria romana.


Isaac Moreno.

LA CASA ROMANA - PEDRO ÁNGEL FERNÁNDEZ VEGA

Aquest llibre versa sobre la casa romana, forma i símbol d'una manera complexa de relació social, més enllà de les característiques físiques i la morfologia. Combinant les dades materials i tècnics, propis de l'arqueologia, amb la lectura dels escriptors clàssics, l'autor ens introdueix en la vida quotidiana de la família com cèl·lula bàsica de la societat. Imatge i paraula, fonts literàries i cultura material col·laboren així en la interpretació de la casa romana des de punts de vista diferents i complementaris. Una posada al dia de l'arquitectura domèstica urbana, amb una visió àmplia que contextualitza la habitatge romà en el seu entorn social i econòmic, tractant tant les cases individuals com els immobles col · lectius, les insulae de diversos pisos i altres tipus de estances més humils, en els que habitava un sector nombrós de la societat, tradicionalment poc estudiats pels investigadors. 


ARQUITECTURA ROMANA. CARACTERÍSTICAS DE LA CIUDADA IDEAL Y TIPOLOGÍA DE EDIFICIOS

Autor: algargosarte

 Las ciudades romanas fueron los principales instrumentos de colonización y de romanización. La mayoría de las de nueva creación surgieron o se desarrollaron porque Roma necesitaba concentrar en un punto estratégico de las zonas conquistadas su administración. Hacia ellas iría afluyendo con el paso del tiempo la población procedente del campo y los colonos de la metrópoli, toda vez que el sistema económico del Imperio favorecía el latifundismo con el consiguiente desplazamiento de los pequeños propietarios que, perdidas sus tierras, buscaban nuevas formas de vida en las ciudades. (continuar ...)